Przewiń w górę

Kolegiata pw. NMP Królowej Świata, Stargard

Z wykorzystaniem Fondosil i Profisil

Dane

Lokalizacja Stargard

Inwestor Kościół NMP Królowej Świata

Architekci i projektanci Sławomir Nowicki

Wykonanie Konsart Sp. z o.o.

  • Firma konserwatorska Konsart, we współpracy z Brillux, jest odpowiedzialna za renowację wnętrza Kościoła Mariackiego w Stargardzie, wzniesionego w XIII wieku. Celem renowacji było odtworzenie koncepcji kolorystycznej z początku XX wieku.

    Firma konserwatorska Konsart, we współpracy z Brillux, jest odpowiedzialna za renowację wnętrza Kościoła Mariackiego w Stargardzie, wzniesionego w XIII wieku. Celem renowacji było odtworzenie koncepcji kolorystycznej z początku XX wieku.

  • Wszystkie użyte materiały musiały spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące autentyczności i zgodności z zasadami konserwacji zabytków. Firma Konsart zdecydowała się na aplikację powłok systemowych Fondosil 1903 i Profisil 1906.

    Wszystkie użyte materiały musiały spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące autentyczności i zgodności z zasadami konserwacji zabytków. Firma Konsart zdecydowała się na aplikację powłok systemowych Fondosil 1903 i Profisil 1906.

  • To połączenie wodorozcieńczalnego preparatu gruntującego na bazie zolu krzemionkowego i silikatowej farby do wnętrz o wysokiej sile krycia idealnie sprawdza się na podłożach mineralnych.

    To połączenie wodorozcieńczalnego preparatu gruntującego na bazie zolu krzemionkowego i silikatowej farby do wnętrz o wysokiej sile krycia idealnie sprawdza się na podłożach mineralnych.

  • Paroprzepuszczalna powłoka na bazie silikatowej stanowi idealne rozwiązanie dla budynków zabytkowych.

    Paroprzepuszczalna powłoka na bazie silikatowej stanowi idealne rozwiązanie dla budynków zabytkowych.

  • Aby odnowić liczne elementy ozdobne, dekoracje i motywy, które nadają wnętrzu fascynujący charakter, od nawy kościelnej przez prezbiterium po ambit, produkt Profisil został zabarwiony na wymagane kolory za pomocą uniwersalnego koncentratu Mixol Universal-Abtönkonzentrat 1128.

    Aby odnowić liczne elementy ozdobne, dekoracje i motywy, które nadają wnętrzu fascynujący charakter, od nawy kościelnej przez prezbiterium po ambit, produkt Profisil został zabarwiony na wymagane kolory za pomocą uniwersalnego koncentratu Mixol Universal-Abtönkonzentrat 1128.

  • Światło wpadające przez okna nawy głównej ożywia wspaniałe wnętrze i podkreśla różnorodną kolorystykę.

    Światło wpadające przez okna nawy głównej ożywia wspaniałe wnętrze i podkreśla różnorodną kolorystykę.

Odnowa wnętrza kolegiaty Najświętszej Maryi Panny w Stargardzie stanowiła wyjątkowe wyzwanie nawet dla firmy Konsart, specjalizującej się w renowacji zabytkowych budynków. Największy ceglany kościół na Pomorzu Szczecińskim, którego budowę rozpoczęto pod koniec XIII wieku, był na przestrzeni wieków wielokrotnie przebudowywany i powiększany. Kompleksowa renowacja została przeprowadzona w latach 2020-2023 przez firmę Konsart we współpracy z Brillux całkowicie odmieniła wnętrze tego imponującego kościoła, przywracając jego pierwotny blask zgodnie ze starymi, oryginalnymi planami. Celem renowacji było odtworzenie koncepcji kolorystycznej z początku XX wieku.

Wszystkie użyte materiały musiały spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące autentyczności i zgodności z zasadami konserwacji zabytków. Firma Konsart zdecydowała się na aplikację powłok systemowych Fondosil 1903 i Profisil 1906. To połączenie wodorozcieńczalnego preparatu gruntującego na bazie zolu krzemionkowego i silikatowej farby do wnętrz o wysokiej sile krycia idealnie sprawdza się na podłożach mineralnych zdolnych do krzemianowania. Jest to szczególnie ważne w przypadku pomieszczeń często odwiedzanych, gdzie wilgotność powietrza jest bardzo wysoka. „Paroprzepuszczalna powłoka na bazie silikatowej jest idealnym rozwiązaniem dla budynków zabytkowych,” wyjaśnia Ilona Nałęcka.

Profisil został zabarwiony na odpowiedni kolor, aby odświeżyć liczne elementy dekoracyjne, ornamenty i motywy, które nadają wnętrzu fascynujący charakter — od nawy, przez chór, aż po krużganki. Odtworzenie oryginalnych odcieni wymagało skomplikowanego procesu. Najpierw dokonano precyzyjnego pomiaru poszczególnych kolorów. Następnie receptury zostały wymieszane za pomocą systemu barwienia Brillux w kilku odcieniach i przetestowane punktowo na powierzchniach. W razie potrzeby odcienie były dostosowywane na miejscu. Dzięki temu każdy centymetr kwadratowy został pomalowany zgodnie z oryginalnym kolorem.

Po trzech latach intensywnej pracy ściany, sklepienia, podpory i kolumny zyskały nowe, piękne kolory, a gotycki ceglany kościół w centrum Stargardu odzyskał dawny blask.

Wykorzystane produkty