Lofty w starej fabryce tkanin.
Lokalizacja Schöntalstraße 3–7, 67433 Neustadt an der Weinstraße
Inwestor Stara fabryka tkanin Tuchfabrik Entwicklung GmbH und Co. KG, Nalbach
Architekci i projektanci Hauser – Architektur Günter Hauser – AKS
Wykonanie Heinrich Schmid GmbH & Co. KG, Mannheim
Na linii oddzielającej lasy od winnic w okolicy Neustadt an der Weinstraße znajduje się pomnik przemysłowy, który "na prowincji" łączy miejski styl życia z wiejskim krajobrazem: w starej fabryce tkanin architektom z biura Hauser Projekt udało się zmieścić ponad 50 apartamentów.
Lofty zyskały ogromną popularność w dużych metropoliach. W starych pomieszczeniach fabrycznych mieszka i pracuje się wygodnie: dużo miejsca, wysokie, jasne pomieszczenia, przyjemna atmosfera. Obiekty te przyciągają nie tylko artystyczne dusze, ale również zwykłych ludzi, zarówno młodszych, jak i starszych.
Stara fabryka tkanin należąca niegdyś do firmy Oehlert, położona w dzielnicy Schöntal w miejscowości Neustadt an der Weinstraße to pomnik przemysłowy na zielonym tle. Ostatnia nić została tutaj wyprodukowana przed 50 laty. Od niedawna 50 mieszkań w dwóch częściach budynku położonego na przeciwko ruin zamku Wolfsburg zamieszkują osoby z wyczuciem stylu.
Główny budynek to pięcionawowa, czteropiętrowa konstrukcja o długości 100 metrów z rzędem betonowych wsporników, który architekci i projektanci z biura Hauser Projekt w Saarlouis podzielili na mieszkania o różnej powierzchni: zgodnie z wytycznymi ochrony zabytków, z uwzględnieniem wymogów dotyczących oszczędności energetycznej oraz z wykorzystaniem stylowego, wyszukanego wyposażenia wnętrz.
Połączenie natury z autentyczną nowoczesnością i klasyczną historyczną prostotą nie jest przypadkowe – to celowy zabieg kompozycyjny. Ważną częścią składową odrestaurowanej fabryki tkanin jest jej kolorystyka. Ale czy można mówić o koncepcji kolorystycznej, jeżeli głównym wykorzystanym kolorem są różne odcienie szarości? Znany artysta malarz Gerhard Richter, jak nikt inny, uszlachetnił szarości podnosząc je do rangi koloru nowoczesnej sztuki.
Industrialny charakter loftów został podkreślony przez połączenie stalowych materiałów z betonem pomalowanym na biało. Richter w kolorze szarym malował nie tylko martwą naturę – w późniejszym okresie wykorzystywał szarości do tworzenia radykalnie abstrakcyjnych serii szarych tablic lustrzanych ("Osiem Szarych"), komentujących budynki, w których są prezentowane.