Żywy organizm przestrzenny dla nowoczesnej pedagogiki
Lokalizacja La Souterrainer Straße 9, 70974 Filderstadt-Bernhausen, Niemcy
Inwestor Miasto Filderstadt, Filderstadt, Niemcy
Architekci i projektanci Behnisch Architekten, Stuttgart, Niemcy
Wykonanie MW Form und Farbdesign, Hechingen, Niemcy
Zdjęcie tytułowe: © David Matthiessen Fotografie
Koncepcje wnętrz do pracy – i nauki – mogą dużo więcej niż „tylko” zapewniać funkcjonalne warunki wymagane od zabudowy. W najlepszym przypadku odzwierciedlają one również na wartości przy użyciu racjonalnych i bardzo subtelnych środków. Szkoła im. Gottharda Müllera w Filderstadt-Bernhausen pokazuje, co to oznacza.
Nowo wybudowana szkoła podstawowa i społeczna, ukształtowana z jednej organicznej bryły, umożliwiła reorganizację niejednorodnych zasobów różnych budynków szkolnych w kampusie. Zróżnicowana, transparentna przestrzeń zewnętrzna ma swoje odzwierciedlenie wewnątrz budynku.
Różne środowiska sprzyjające nauce z otwartymi przestrzeniami zachęcają do komunikacji i wspierają naukę indywidualną, kooperatywną i społeczną. Pomieszczenia lekcyjne, grupowe i wielofunkcyjne zostały zestawione w jednostki zgodnie z zasadą obowiązującą w domach edukacyjnych. Również korytarze budynku można wykorzystywać jako sale lekcyjne.
Dekoracje podkreśla dodatkowo wyrazista kolorystyka ścian. Intensywne kolory pomarańczowe, żółte, zielone i ziemiste tworzą żywy i stymulujący nastrój, a dodatkowo nadają odrębną tożsamość poszczególnym strefom nauki. Przyjemne w dotyku, ciepłe materiały wysokiej jakości zapewniają dobre samopoczucie. Dzięki temu nauczyciele i uczniowie mogą delektować się panującą atmosferą wszystkimi zmysłami.
Aranżacja wnętrz, kolorystyka i materiały konsekwentnie odzwierciedlają pedagogiczną koncepcję szkoły, uwzględniając potrzeby jej użytkowników.